Maandag 29 oktober - Reisverslag uit Trichy, India van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu Maandag 29 oktober - Reisverslag uit Trichy, India van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

Maandag 29 oktober

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

31 Oktober 2007 | India, Trichy

Arme Harry! Heeft'ie gisteravond, lang nadat ik was ingesukkeld, ruzie met ons computertje gehad en bleken al onze verhaaltjes gewist. Dat zat hem zo dwars dat hij niet meer kon slapen. Dat kan natuurlijk ook aan mijn gesnurk hebben gelegen.....

En dat terwijl we een hele lange reisdag hebben, vandaag. Gelukkig wel met onderbrekingen, waarvan de eerste in Chidambaram. De oorsprong van dit complex ligt in de zevende eeuw, maar er is zo te zien regelmatig iets bijgebouwd. Deze tempel is voor de hindoes heel belangrijk en er is dan ook veel bedrijvigheid. Vooral rond het heiligste der heilige, alwaar een soort vuurdoop aan de gang is met veel toeters en bellen, waar wij als heidenen eigenlijk niet eens mogen komen tenzij je 300 roepies betaald, maar voor dat bedrag wordt je ook meteen gezegend; dat dan weer wel....

De volgende break staat ook in het teken van de innerlijke mens, en wel in de vorm van een lunch. Op een
Groot bananenblad krijgen we allerhande prutjes en rijst geserveerd. Bestek kennen ze hier niet dus we eten lekker met de (rechter)handen. Jummie!!!!!!

De tweede tempel van vandaag is die van Thanjavur. Ook weer zo oeroud en zelfs genoteerd in de hitlijst van de UNESCO. Dat heeft tot gevolg dat er geld beschikbaar komt voor restauratie. Helaas wordt dat gebruik om de tempel te zandstralen, zodat hij er weer als nieuw uitziet. Geen gezicht! Ook hier is een ritueel aanstaande en wij gaan samen met de verwachtingsvolle gelovigen in de rij staan. Wanneer de poorten opengaan stroomt iedereen naar binnen, in spanning afwachtend tot het gordijntje voor het heiligdom opengaat. Dan gaan de handjes de lucht in en kan het feest beginnen. Welk feest precies, daar komen we niet achter.

Eindelijk, eindelijk arriveren we dan in Trichy. Het is al donker en er valt niet veel te beleven. We maken er dus maar een rustig avondje van.....

• 31 Oktober 2007 - 08:47

Inge:

Het is weer droog, begijp ik? Deze dag klinkt al bijna "normaal", of is deze uitspraak de (miljoenen) goden verzoeken?

• 03 November 2007 - 11:09

Pa En Ma:

Harry jouw vingers zijn veel te dik voor die kleine toetsjes zodat je er twee tegelijk aanslaat en dan komen er problemen.Die nieuwe pyama staat je voortreffelijk en de foto's zijn geweldig.