Magie - Reisverslag uit New Delhi, India van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu Magie - Reisverslag uit New Delhi, India van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

Magie

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

06 November 2007 | India, New Delhi

Het is schemerdonker in het oude, rieten gebouw dat dienst doet als theater. We hebben stoelen op de eerste rij. Bij het flakkerend licht van een enkel vlammetje is een acteur begonnen met het aanbrengen van zijn schminck. Straks zal hij een klein stukje uit de Mahabaratha opvoeren, het heldenepos dat behoort tot de collectieve ziel van India. Met vaste hand zet hij de eerste streken, in een vurig oranje. Nog drie anderen voegen zich bij hem en binnen korte tijd is het een feest van rood, groen en geel. Een priesterachtig persoon maakt met wit poeder stempels op de vloer en op het toneel. Daarna strooit hij bloemen en ontsteekt de wierrook en de boterlampjes. Shiva kijkt goedkeurend toe.

De acteurs krijgen op ingenieuze wijze een soort kragen op hun gezicht geplakt. Ze zijn al niet meer herkenbaar. Dit alles gebeurt in opperste stilte. Men praat in gebaren. Ik kijk ademloos toe.

Dan begint de voorstelling. De "priester" geeft eerst uitleg over hoe het verhaal wordt gezongen en één van de acteurs doet de mimiek en gebarentaal voor. Onnavolgbaar!

Het verhaal gaat over eer, dood en geweld. De acteurs, nu in vol ornaat, geven hun ziel en zaligheid. De priester gaat geheel op in zijn zang. De trommelaars slaan zich de vingers blauw.

En even, heel even, voel ik weer de magie die mij naar dit land teruglokte.....

• 06 November 2007 - 21:20

Sas:

Hoi Anke en Harry,

Die laatste meneer op picto0258 die ken ik. Hij speelde vorig jaar in het zelfde theater. De Indiase magie is daar zeker aanwezig! Elders ook!
    Geweldig die kathali dansers

• 07 November 2007 - 17:13

Pa En Ma:

Heel mooi die beschilderde gezichten.
    Mijns inziens lijkt het een beetje op de apendans op Java.
    Groetjes Pa en Ma